Marketing sensoryczny

Marketing to inaczej szereg działań, które mają doprowadzić do zaspokojenia wszystkich potrzeb konsumentów, jednocześnie osiągając zysk dla firmy oferującej dane usługi lub produkty. Specjaliści do spraw marketingu potrafią na tyle skutecznie dobrać te działania posługując się z góry przemyślaną strategią, że potrafią osiągnąć założone cele w krótkim okresie czasu. Skuteczny marketing polega przede wszystkim na komunikacji rynkowej z klientami, opracowanie optymalnej strategii cenowej oraz realnej ocenie rynku oraz jego możliwości. Aby był skuteczny muszą być także wykorzystywane różne rodzaje marketingu: internetowy, szeptany, wielopoziomowy, wirusowy czy marketing sensoryczny. Jeśli już przy tym jesteśmy to warto wymienić najpopularniejsze rodzaje marketingu, a są to:

  • marketing polityczny
  • marketing szeptany
  • marketing wielopoziomowy
  • marketing wirusowy
  • marketing zwrotny
  • marketing afiliacyjny
  • marketing cyfrowy
  • marketing mobilny
  • marketing narracyjny
  • social media marketing
  • remarketing
  • marketing w wyszukiwarkach internetowych
  • marketing zaangażowany społecznie
  • marketing sensoryczny

W poniższym artykule zajmiemy się dokładniej ostatnim z tych typów czyli marketingiem sensorycznym. Polega na on na oddziaływaniu na klientów poprze zmysły. Umiejętnie kierowany jest bardzo skutecznym sposobem na zareklamowanie produktu lub usługi wśród potencjalnych klientów. Lecz źle poprowadzony może równie skutecznie zrazić klientów do reklamowanej przez nas usługi. Dlatego powinni się nim zajmować tylko specjaliści.

Marketing sensoryczny

Marketing sensorycznyBardzo ciekawym rodzajem marketingu jest ten oddziałujący na wszystkie zmysły konsumenta. Jest to jedna z najmniej odczuwalnych odmian tego zjawiska przez zwykłego konsumenta, a bywa najbardziej skuteczna. Mowa tutaj o marketingu sensorycznym, który angażuje w przemyślany sposób zmysły, które mają w określony sposób wpływać na potencjalnych klientów. Odpowiednio dobrane elementy mogą znacznie podwyższyć sprzedaż. Też na własnym przykładzie możemy stwierdzić, że jeżeli wystrój lokalu w którym robimy zakupy jest przyjemny, to zostajemy w nim dłużej. Teraz w każdej galerii handlowej gra muzyka, wiąże się to z tym, że średnia wizyta w sklepie z miłą dla ucha muzyką jest dłuższa o 20%, niż w lokalach gdzie jej nie ma. Według przeprowadzonych badań większość z nas uważa, iż efekty dźwiękowe jest niezbędna w miejscu sprzedaży.

Poniżej przykłady zachowań marketingowych na tle zmysłów:

przykłady zachowań marketingowych na tle zmysłówWzrok

Tutaj jest bardzo duże pole do popisu, gdyż wzrok jest jednym z głównych zmysłów wykorzystywanym w tym zjawisku. Tutaj najczęściej oddziałuje na nas opakowanie, jego kolory. Stwierdzono, że klienci częściej wchodzą do sklepów gdzie już z daleka widać emblematy z napisem „promocja” czy „wyprzedaż”. Ale nie tylko na opakowanie zwracamy uwagę, gdyż równie ważny jest wystrój wnętrz, czy aranżacja jest ze sobą spójna, a także oświetlenie. Nikt nie chce robić zakupów w sklepie gdzie jest półmrok (chyba że to sklep ezoteryczny).

Zapach

Powstał także inny odłam marketingu dotyczące właśnie tego zmysłu, konkretnie marketing zapachowy nazywany inaczej aeromarketingiem. Często firmy tworzą unikalne zapachy np. odświeżaczy powietrza dzięki którym, zapamiętujemy dany sklep i właśnie z nim go kojarzymy. Często takie tworzenie unikalnego zapachu dla firmy jest poprzedzone licznymi badaniami oczekiwań potencjalnych klientów. Dzięki przyjemnym dla nosa aromatom, konsument tworzy pozytywne wspomnienia i z chęcią wraca, by ponownie coś kupić.

Dotyk

Marketing sensoryczny nie potrafi nie zadziwiać. Jak się okazuje nawet powierzchnia danego produktu jest w stanie zachęcić do kupna. Przykładem może być np. matowa powierzchnia przy artykułach AGD, która nie uwidacznia śladów po palcach a więc jest estetyczna. Marketing dotyku jest stosowany przy branży odzieżowej, gdzie właśnie miękkość ubrań decyduje o tym czy zakupimy dany produkt czy nie.

Smak

Na tym polu przodują wszelkiego rodzaju restauracje, które chcąc zachęcić klientów do przychodzenia, tworzą darmowe degustacje.

Słuch

Ten typ jest najbardziej rozwijany, jednakże najtrudniej jest go osiągnąć. Wynika to z faktu, że każdy klient ma inny gust muzyczny więc wybranie odpowiednio neutralnej muzyki jest trudne ale nie niemożliwe. Tak jak zostało wspomniane wcześniej w prawie każdej galerii jest emitowana muzyka, która ma zachęcić do pozostania dłużej w obiekcie.

Marketing sensoryczny nie musi oddziaływać tylko na klientów ale także na pracowników. Może znacznie podwyższyć ich wydajność i zmotywować do większej oraz szybszej pracy poprzez wprowadzenie jasnej kolorystyki na ścianach, czy też zaromatyzowanie pomieszczeń w których przebywają.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here