Marketing relacji

Definicji marketingu jak i jego odmian jest wiele. Najbardziej trafnym określeniem znaczenia tego słowa jest działanie poprzez plan promocji, dystrybucji idei, dóbr oraz usług poprzez ich realizację, w celu osiągnięcia zadowalającej sprzedaży. Marketing jest najczęściej występującym zjawiskiem, otacza nas wszędzie zarówno poprzez sms-y, posty na Facebook-u, czy być odmianą marketingu podstępnego i balansować na granicy prawa. Dziś jednak tematem przewodnim będzie marketing relacji – czyli co to jest, dlaczego się stosuje i jakie wywołuje efekty.

Na czym polega marketing relacji?

Na czym polega marketing relacji?Marketing relacji polega na trwałym budowaniu więzi z klientami, ich utrzymywaniu i wzbogacaniu. Najważniejszymi cechami charakteryzującymi to działanie są:

  • stworzenie i utrzymanie stałej więzi z klientem;
  • pakiet wartości;
  • relacja;
  • spersonalizowany przekaz;
  • poznanie klientów i zaspokojenie ich potrzeb;

Teraz zwykły marketing już nie wystarczy. Ludzie są coraz bardziej świadomi pułapek jakie są na nich zastawiane właśnie w tej dziedzinie, od braku widocznych okien w supermarketach po kwestie etyczne. Mentalność coraz bardziej się zmienia i konsumenci są nastawieni na produkty i dobra, które wyjdą naprzeciw ich indywidualnym potrzebom. W marketingu relacji nie jest najważniejsze sprzedawanie danego produktu ale przede wszystkim handel marką. Przedsiębiorstwa zatem, musiały zacząć prezentować swój pakiet wartości, oddziałujący na postrzeganie firmy i emocji z nią związanych. Oznaczało to, iż na decyzję o zakupie miała wpływać nie tylko cena i jakość produktu, ale także to jak klient został obsłużony i czy towar został przedstawiony atrakcyjnie.

Przykładem praktycznego zastosowania marketingu relacji, mogą być specjalne kupony dla stałych klientów, bądź też program lojalnościowy typu bony, karty stałego klienta. Ważnym aspektem dotyczącym relacji jest także działanie w mediach społecznościowych, mające na celu zbudowanie więzi poprzez łatwy dostęp do oferowanych produktów i usług czy też stworzenie livechat’u.

Marketing podnosi swoje standardy ponieważ klient także je podnosi. Warto zmienić strategię sprzedażową zorientowaną na produkt na strategię zorientowaną na klienta. W marketingu relacji jest wciąż miejsce na nowe pomysły i idee, które warto wykorzystać.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here